Over Nummers, Verrassingen en Wennen.

In september 2010 vertrok ik naar Zuid Amerika. In de tijd die ik daar en in Centraal Amerika heb doorgebracht, heb ik 10 landen bezocht en ben 20 keer een grens overgestoken. Ik heb 10 keer in een vliegtuig gezeten, 14 in een boot en 87 busritten gemaakt met een totaal van 679 uur. Ik heb vulkanen beklommen en wereldwonderen gezien. Ik heb 68 boeken gelezen en 54 films gezien. Ik heb Spaans geleerd en gevaren en gesnorkeld naast walvissen. Ik heb 7474 foto's gemaakt en 6 nieuwe afspeellijsten op mijn Ipod. Ik heb gezwommen op Antarctica, festivals beleefd en ben van zandduinen afgegleden. Ik heb 86 nieuwe Facebook vrienden en 5 nieuwe echte vrienden. Er is 1 keer een kokosnoot op me gevallen, ik heb 4 paar Havaianas versleten en ik heb 10 hoofdsteden verkend. Ik heb 3 keer mijn reisverzekering verlengd en ik heb 5 bergen beklommen. Ik heb gletsjers bewandeld, onder torenhoge watervallen gestaan en 1 keer een handrembochtje op een zoutvlakte gedaan, met heel veel plezier! Ik heb 3 flessen zonnebrand verbruikt en 12 handdoeken kwijtgeraakt / ingeruild / meegenomen. Ik heb gefeest, salsa gedanst en leren roken, dat laatste heb ik vervolgens ook weer afgeleerd. Ik heb 5 keer gefietst, waarvan één keer over de meest gevaarlijke weg ter wereld... Ik heb pinguïns op mijn schoot gehad en ik heb tussen schildpadden gezwommen. Ik heb 9 guidebooks versleten, ik heb 5 keer een antibioticakuur geslikt tegen diarree en 2 keer een pil geslikt tegen verstopping. Ik heb in 97 verschillende hostels geslapen, 3 keer in een hangmat, 4 keer in een tent, één keer op het strand en heb 4 keer last gehad van bedbugs. Ik heb 5 nieuwe kaartspelletjes geleerd en 6 horloges verbruikt. Ik ben 2 keer naar de kapper geweest en ik heb 8 sjaals gekocht, sommige dingen veranderen niet!

En dat allemaal in één, geweldige en onvergetelijke reis!

En nu, nu ben ik thuis!
Ik wist al een tijdjedatik deze tijd naar huis zou komen enheb mijn vader verrast door een week geleden voor zijn deur te verschijnen, en mijn vrienden door toch op te komen dagen op ons jaarlijks weekend ardennen. Ik wilde graag wat rustige tijd met familie doorbrengen voordat het druk werd met iedereen weer zien en dingen moeten regelen, vandaar dat ik het stil had gehouden dat ik terug kwam. Bij deze nogmaals mijn excuses aan alle vrienden; als het voor een goed doel is mag het toch?

Het is geweldig om iedereen weer te zien. Ik realiseer me goed hoe erg ik mijn vrienden en familie gemist heb; niemand van mijn nieuwe ‘reis' vrienden kan die rol vervullen. Ik geniet ervan om weer te fietsen, om echte goede Hollandse kaas te eten en om rond te kijken naar wat er allemaal veranderd is in Nederland.
Maar toch, het is ook een beetje raar. Het voelt raar omdat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen als iemand me vraagt hoe het was. Of omdat ik bomvol verhalen en ervaringen zit waar maar weinig mensen van weten en die ze zich moeilijk kunnen voorstellen. Het voelt raar omdat het ook alweer zo snel normaal voelt. En heel stiekem een ook omdat Nederland zo stil is... Er is niemand die derderangs pasta staat te koken in de keuken, niemand die in een onverstaanbare taal naar huis aan het bellen is, en niemand die te vermoeiende discussies houdt over waar dan precies de mooiste plek in Zuid Amerika is. Ik had niet gedacht dat ik dat kon missen.

Het zal wel even zijn tijd nodig hebben voordat ik weer helemaal mijn draai gevonden heb hier. Voordat ik weer gewend ben aan de haast die iedereen schijnt te hebben, en de 26 verschillende soorten melk waar je uit kunt kiezen. Ik was vergeten dat je geen ‘hallo' hoort te zeggen tegen vreemden op straat, dat is blijkbaar heel raar om te doen. En oja, ‘gracias' in plaats van ‘dankjewel' moet ook nog uit het systeem gehaald worden.
Ik vind dat ik mezelf wel de tijd mag geven om weer een beetje aan die dingen te wennen. En in de tussentijd mag ik mijn reis best een beetje missen. Alle dingen die daar zo gewoon waren, zoals ontbijten met een verse maracuya juice. En het geven van mijn vingerafdrukken voordat ik een bus instap. Mannen die het ene oneerbare voorstel na het andere naar je roepen. Het drinken uit zakjes, ook al heb ik nog steeds mijn twijfels over de efficiëntie daarvan... Het geschreeuw bij busstations, wil niemand me hier een kaartje verkopen? De Chicklets, Inka Kola en Columbiana. Opstaan wanneer ik wil, doen wat ik wil en tegen niemand verantwoording daarover afleggen, de schoenpoetsmannetjes en de zebramannetjes, en vooral de mannetjes die mijn was doen. Daar zou ik best aan kunnen wennen! De hardleerse, schurftige maar toch ook wel lieve zwerfhonden en alle andere soorten beesten buiten en binnen in mijn kamer. Het gebrek aan tijdsbegrip, al helemaal tijdens de ellenlange busritten. Die ritten, met muziek om urenlang bij weg te dromen en met gezellige chauffeurs. De Lonely Planet die je altijd bij je hebt en de McDonalds Postres winkeltjes die op iedere hoek te vinden zijn. De geluiden van seks in een dorm of een tasinhoud verdeeld over plastic tasjes zal ik absoluut niet missen, maar toch zal het stil zijn in mijn slaapkamer zonder gezellige gesprekken. Een dorp aflopen voor wisselgeld, hier komt dat gewoon in rolletjes... De film Karate Kid die ik in totaal 13 keer gezien heb in bussen. De straten zijn zo stil hier, moet niemand toeteren als het stoplicht een fractie van een seconde groen is? En ook mis ik de 398 drempels in één straat en de voordeuren die bij iedereen openstaan zodat je meteen gezellig de huiskamer in kijkt. En hallo; ik loop hier als blanke; waar zijn de starende blikken?!

Ik heb een geweldig jaar achter de rug waarin ik fantastische dingen heb meegemaakt. Ik heb van iedere dag genoten en ben thuisgekomen bomvol bijzondere herinneringen. Ik wil jullie allemaal enorm bedanken voor alle superleuke reacties iedere keer weer op mijn blog. Iedere keer als ik een nieuw bericht had las ik het met veel plezier en het herinnerde me aan de grote hoeveelheid geweldige mensen ik in Nederland om me heen heb! Heel erg bedankt!

Bij deze alsnog de foto's van Cuba; te vinden via http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2027549929152.2104616.1256164210&l=b18b145129&type=1

Reacties

Reacties

Fenny

Lieve Colet,

Wat fantastisch dat je op bijna 'loopafstand' weer hier bent!
Dank voor alle 'uren' lees- en kijkplezier!
Maar het is ook goed om te weten dat je veilig terug bent.
Sterkte met het wennen aan dat 'gewone' Nederlandse leventje. Tot gauw!
Liefs en groet,
Fenny

ilse

Diep onder de indruk zijn wij na het lezen van je laatste reisverslag! Welkom thuis Colet! Dikke kus van Jordy, Ilse & Zoe!

Sanneke

Wat moet dat een geweldige verrassing geweest zijn in de Ardennen. Jammer dat ik daar niet bij was! Tot snel!!! X
ook van Saar en Jet, de eerste herken je niet en de tweede die ken je nog niet. Zal snel gebeuren hoop ik !

Joost Verburg

Hoi Colet,
Welkom Thuis!!!!! Bedankt voor de enorm mooie verhalen en foto's die ik het afgelopen jaar heb zien langskomen.
Hoop je binnenkort een lekker koud biertje met te kunnen drinken! Laat maar weten als je tijd hebt!! Groeten, Joost

Hein, Elly en Stijn

Hoi Colet.
Er zullen weer heel veel mensen blij zijn je in levende lijve te zien en vooral om je weer even te kunnen vasthouden. Bedankt dat we je het afgelopen jaren mochten volgen. We hebben genoten van al je verhalen en mooie foto's.
Liefs van ons.
P.s. Welkom thuis en ook hier went het weer hoor! Kost alleen wat tijd.

Claudia

Wat een prachtige samenvatting van iets wat eigenlijk niet samen te vatten is ;) Het is inderdaad onvoorstelbaar zoals jij het zelf ook al schrijft voor mij om te bedenken wat jij allemaal hebt meegemaakt. Ik vind het wel humor dat je opeens weer thuis verschijnt zonder dat iemand te laten weten haha :) Jij bent nu echt heel wat ervaringen rijker die niemand jou af kan nemen en daardoor ben je een nog rijker mens geworden. Ik herinner me nog zo goed dat je in het laatste jaar zei dat je geleerd had om van elke dag van eht leven te genieten. Dat heb je echt gedaan het afgelopen jaar, dat blijkt wel weer! Ik bewonder je daarom, veel mensen hebben het lef niet om te doen wat jij hebt gedaan. Chapeau!

Silvia en maarten en julia

Hey super lief nichtje van me. Wat was ik blij te horen dat je weer veilig thuis bent. Ik heb je gemist. Kan niet wachten je weer te zien meid. Super bedankt voor je geweldige verhalen. Als je boek in de winkel staat ben ik de eerste die hem koopt. Ik kom snel bij je op de koffie samen met julia. Die is gister 1 geworden. jij bent ook bijna jarig he. Nog 1 nachtje slapen. Ik wens je een fijne verjaardag samen met diegene met wie je het wil vieren. En ik wens je heel veel sterkte met wennen terug thuis. Geniet van al je geweldige herinneringen. Doe het rustig aan meid.

WELKOM
THUIS. veel liefs van ons.
WELKOM THUIS LIEVERD

Coby van Os Uithoorn

Colette, ik heb een jaar lang jou reisverslagen met ontzettend veel plezier en vol bewondering gelezen.
Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben een vriendin van jou tante Toos v. Rijen, en heb jou een keer ontmoet op de 60ste verjaardag van Toos. Het geeft helemaal niks als jij je daar totaal niks meer van herinner, ik in ieder geval jou wel.
Wat zal je iedereen hebben verrast met je onverwachte thuiskomst maar vooral vader Jan.
Ik vind je een onwijs stoer mens om wat je heb ondernomen, vooral als je bedenkt dat ik zo'n mens ben die het liefst een rondje om de kerk maakt.
Ik hoop dat het je weer snel bevalt in ons bekrompen wereldje tussen je familie, vrienden en bekenden.
Hartelijk bedankt voor je mooie en spannende verhalen en foto's.
Groetjes Coby.

Ann

Grote DANK voor je reisverhalen / verslagen Colet, was steeds genieten!
Zou bijna willen vragen...........wanneer krijgen we het vervolg?:)

Welkom terug!

anja

hai colletje weer thuis ... ja zal wel wennen zijn in dit landje ....zal je verhalen missen nu en foto's ... nog proficiat weer een jaartje ouder .... vele gr anja x x x

Dre & Toos.

Colet wat heb je toch weer een geweldig mooi verhaal geschreven,en wat vond ik het een verrassing dat je zo maar ineens bij ons aan de deur stond,ook al had je al veel verteld,je verhaal lezen is en blijft geweldig.we zijn ontzettend blij dat je er weer bent,en we gaan snel iets leuks doen,dikke kus.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!