Over Nationale Parken, Verdrinken en Snorren

Taganga. Dé plek in Colombia om te feesten. Het bier is goedkoper dan water, de coke ligt voor het opsnuiven en het dorp zit vol met zongebruinde toeristen die zin hebben in een feestje. Zo ook wij, het zou dan ook voor ons drieën de laatste mogelijkheid zijn voordat Sam en Maren de grens overstaken naar Venezuela, dus tijd voor hoge verwachtingen van grootste feesten!

Poeh hè, was daar even een enorme anti climax. Na twee lege kroegen (waarvan één zelfs al dicht voordat we al in de buurt waren) belandden we in een Israëlisch hostel waar dronken mensen nog de restjes coke weg moesten werken of stonden te bedenken met wie ze dan naar huis zouden gaan. Of het nou onze avond niet was, niet ons publiek, het gebrek aan coke of het gebrek aan andere nuchtere mensen weten we nog steeds niet, maar na de enorme afknapper besloten we om maar meteen de dag daarna te vertrekken. Op naar Riohacha, een stad als vertrekpunt naar het meest noordelijk gelegen punt van Zuid Amerika. Helaas was er een of andere staking aan de gang, waardoor op onze geplande reisdag werkelijk alles stil lag. Er reden nergens auto's, bussen gingen niet en winkels waren dicht. Dus nog een dagje niks doen, dan maar doorbrengen in een winkelcentrum waar alles dicht was, behalve de wifi spot. mooi!

De dag daarna konden we dan toch echt vertrekken en na 4 uur en verschillende auto's verder kwamen we dan aan in Cabo de la Vela, een uithoek in de peninsula van Colombia. Onze verwachtingen; weinig huizen, geen elektriciteit, geen andere toeristen en veel strand en zee. De werkelijkheid; iets meer huizen, elektriciteit tot 10 uur 's avonds, een paar andere toeristen en ja hoor; veel strand en zee. Helemaal top dus! We hebben daar een aantal dagen genoten van de stilte en de stranden en van het buiten slapen in een hangmat. Voelt erg goed om naast de zee en onder de sterren in slaap te vallen, alhoewel het even schrikken is als er ineens een ezel naast je hoofd staat midden in de nacht. Na een bumpy terugtocht stonden we weer in Riohacha en vanaf daar hebben we de bus genomen naar Palomino, een klein dorpje met een enorm strand. We vonden dat we wel een fatsoenlijk bed verdiend hadden na de hangmatten en dus boekten we een mooie cabana voor onszelf, inclusief tuin met palmbomen en strand. Geen zwaar leven! In Palomino is niet bijzonder veel te doen, de hoofdactiviteit is ‘tuben'. Dit is in een binnenband van een vrachtwagen de rivier afdobberen, een heerlijk relaxte dag en een leuke manier om tussen de bergen van Colombia te drijven. Helaas had alleen niemand ons verteld dat je moet stoppen voordat je de zee indrijft, het leek ons vooral leuk om met die tube de hoge golven in te gaan, maar zodra we enigszins in zee lagen dreven we meteen af, de stroming bleek nogal groot te zijn. Later hoorden we dat hier wat mensen per jaar overlijden doordat ze te enthousiast gaan zwemmen... En er is niemand die je dat van te voren verteld. Een avontuur was het wel te noemen!

Nadat we bijna aan de verdrinkingsdood zijn ontsnapt vonden we dat we wel een modern dagje in Santa Marta verdiend hadden, een stad waar weinig te zien is en de meeste mensen vooral doorheen reizen. Een dagje shoppen, lekker eten en naar de film; erg gelachen om ‘Wat Er Gisteren Gebeurde, vrij vertaald ‘The Hangover'. Daarna waren we weer klaar voor een paar basic dagen, op naar hét nationaal park van Colombia; Parque Tayrona. Dit is een van de bekendste nationale parken van het land, een enorm stuk jungle wat recht aan het strand ligt. Er zijn dan ook veel mooie stranden te bezoeken en vele mooie routes te lopen. We belandden op een camping, een groot terrein met behoorlijk wat palmbomen. Hierop konden we wederom een hangmat ons bed noemen en na wat nachtelijke bezoekjes van ezels, spinnen, hernia's, kikkers en honden besloten we na drie nachten dat het toch weer wel genoeg was. Daarnaast had het erg veel geregend, waardoor sommige paden veranderden in rivieren en rivieren veranderden in zeeën. Terug dus naar Santa Marta, waar we onze laatste dag samen op passende wijze doorbrachten; 's ochtends een lekker ontbijtje, 's middags shoppen en 's avonds een laatste avond met rum, slechte muziek en kaartspelletjes. Sam en Maren vertrokken de dag daarna naar Venezuela en ik ging op weg naar Monteria. Een lelijke stad waar je vooral geen sightseeing hoeft doen. Ik hoefde er dan ook maar voor één reden heen; mijn vlucht naar het land van de sombrero's, de taco's en de snorren; Mexico here i come!

Foto's zijn te zien in het album van Colombia; http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1741722583647.2090040.1256164210&l=473249f23e

Fenny

Ha Colet,
Alweer een verhaal met heel veel belevenissen...het lijkt niet op te houden! Ik begrijp dat je nu op weg gaat/of misschien al bent aangekomen in Mexico als je dit leest. Genieten is het nog steeds....maar
denk je af en toe ook al aan terugkomen naar deze kant van de wereldbol?
Lieve groet en tot een volgende keer!
Fenny

Sanneke

Wat zie je er super uit en zooo relaxed! Gaaf hoor! Weer wat anders als mijn werkelijkheid;)
Maarre, eindelijk ga je naar een land waar ik ook ben geweest! Oke, 10 dagen Puerto Vallarta maar alla. In the pocket!
Veel plezier en heerlijk eten!

Dre & Toos

HAI ,Wij weer blij met een lekker lang Pinksterweekend naar de kust, en jij gaat gewoon nog even naar Mexico, een geluk het is de goede kant op !!
geniet nog maar een tijdje,het gaat nu wel erg snel,of teken je bij?hier alles zijn gangetje.
dikke kus T & D.

Ria van Berkel

Hoi Colette.

Een geweldige reis die je maakt. Een belevenis waarvan een ander van droomt. Maar die daar geen lef voor heeft
om het waar te maken. Een hele prestatie.

Marielle

Hé Coletje,

Alles goed daar ? Straks kan je niet meer in een normaal bed slapen joh, en moet je een hangmatje ophangen ! ( o ja en een paar enge spinnen en andere beestjes op je slaapkamer uitzetten en een ezel ?!). Hier alles goed ! Had je de foto;s nog gezien ?
We gaan het natuurlijk helemaaaaal nog niet hebben over de terugreis. Geniet er nog lekker van !
Groetjes Marielle, Remco en Ruben

cees van rijen

Hoi Colette, wat een ervaringen, zou niets voor mij zijn, maar jij hebt veel meer lef dan weet ik niet in onze familie. Wij vertrekken vrijdag voor een weekje fietsen in Limburg, en hopen net zo veel te genieten als jij nu doet. Ik vind het knap hoor, deze ervaringen heb je toch maar. Nog veel reisgenot en tot een volgende keer.
Groeten van Cees en Anja.

Toos van Rijen

Hoe Colet,
Wederom prachtig verhaal en nog mooiere foto's zeg.
Het is maar goed dat je er zoveel maakt, want ik denk dat je later al je indrukken nog een keer wilt beleven, het helpt dan als je die beelden weer ziet.
Geniet nog lekker van je laatste maanden??
En blijf scherp he, om die naam "van Rijen" in ere te houden op welk gebied dan ook, gebruik al je talenten
Ha ha.
knuffel van mij

anja

hai coletje...ben ik weer wat een prachtige foto s weer ..die krokodil >>>>> en die boom is dat echt de grootste ter wereld kan het me wel voorstellen lijkt een heel bos ..... zeg gauw beter worden ...de maanden gaan tellen nu ... genieten weer.. tot gauw .. gr anja xxx

Henk en Riet

Nou, Colette blijf nog maar even daar want wij zitten in Oostenrijk bij stromende regen, en dat is ook in nederland dus geniet nog maar even. Groetjes oom Henk en Tante Riet