Over Gols, Kaarslicht en Kussen

2010. Het jaar waarin ik, na 8 jaar, eindelijk klaar was met studeren. Het jaar waarin ik januari de knoop doorhakte eneen ticket boekte naar Quito. Het jaar waarvan ik tot en met augustus een beeld had van hoe de volgende dag eruit zou zien, daarna niet meer. Het jaar waarin ik belachelijk veel ‘afscheidsetentjes' had, en één geweldig afscheidfeest. Het jaar waarin ik mezelf op een treinstation in Brussel bevond, geen idee wat de toekomst vanaf daar me zou brengen.

2011. Een terugblik op het vorige jaar heeft veel te bieden. Een grote drukte rondom het afstuderen, maar tussendoor al stiekem toeleven naar een grandioze reis. De laatste maanden van het afgelopen jaar waren een aaneensluiting van grenzen verleggen, inspirerende mensen ontmoeten, geweldig mooie dingen zien en vlekkeloos in het Spaans kunnen vragen welke bus ik moet hebben.
Ik ga er vanuit dat 2011 voor mij een geweldig jaar wordt vol met prachtige ervaringen. Ik hoop dat het nieuwe jaar voor jou dezelfde dingen biedt; hak knopen door, verleg je grenzen en doe wat je wilt doen. Geniet!

Argentinië; Het land van de wijn, Evita, de tango en steaks... De cultuurschok kwam bij mij en Ai goed binnen toen we Salta binnenreden. Ineens kwamen we van traditioneel Bolivia in westers Argentinie... Terrasjes op straat, goed geklede mensen en ook de prijzen deden behoorlijk westers aan. Salta zelf is een mooie stad, een mooi plaza met decadente winkelstraten eromheen. Na een dag hadden we het meeste wel gezien en besloten we om een auto te huren om wat van de omgeving te gaan bekijken. De autoverhuurman verzekerde ons dat een 4x4 echt niet nodig was en ondanks mijn pruillip bezweek hij niet en kregen we een Gol. De F ontbrak hier, hopelijk was dat het enige wat ontbrak aan de auto... Op het moment dat ik mijn handtekening zet onder het formulier vraagt Ai of ik het écht niet erg vind om een paar dagen te moeten rijden... Ik kijk haar vragend aan en ze geeft aan dat zij natuurlijk geen rijbewijs heeft! Precies op tijd gezegd dus, maar vooruit, de handtekening was nu toch al gezet! De auto werd ´s ochtends volgeladen met water, snoep en landkaarten en op weg waren we. Een paar dagen lang door prachtige verschillende landschappen gereden, woestijn, bergen en mijn persoonlijke favoriet; een paar handrembochtjes op de zoutvlaktes! Één lekke band maar een hele vriendelijke meneer die hem kon fiksen en een hele hoop waterflessen verder belandden we weer in Salta. Ai ging vanuit daar richting het noorden en ik vertrok naar Mendoza, wijnstad van Argentinië. Deze stad beviel me ook goed, een heerlijk hostel met zwembad, een wijntour op de fiets en weer wat nachtleven om me heen. In Mendoza ontmoette ik Cat weer, een meisje uit Engeland die ik al vaker had ontmoet tijdens de reis. We besloten om wat tijd door te brengen in de stad Cordoba, aangezien we beiden wat tijd te doden hadden voor kerst. Cordoba bleek echter een verschrikkelijke hete en lelijke stad, dus maar snel de bus gepakt naar Carlos Paz, een klein vakantiedorp in de buurt. Daar een cabaña gehuurd, een mini bungalow wat helemaal ons eigen plekje was voor de komende dagen... Wat een luxe na alle slaapzalen van de afgelopen maanden! Met een zwembad en een kast vol boeken brachten we de dagen door en na vier nachten vertrok ik naar Buenos Aires en Cat naar Santiago.

Na de teleurstelling van Cordoba was ik een beetje bang voor nog een teleurstelling in Buenos Aires, maar het tegengestelde bleek waar! Vanuit de taxi keek ik m´n ogen uit, wat een enorme stad! Veel tegenstellingen, maar ook zoveel mensen die genieten van het leven! Eten rond 23.00 uur, een siesta midden op de dag en continu een zonnetje... Heerlijk! Prima om wat tijd door te brengen, maar aangezien ik hier nog een keer terug ga komen besloot ik om de kerstdagen door te brengen in Uruguay, en wel in Cabo Polonio (goolge momentje!) Dit is een dorp erg afgelegen op het strand waar je met behulp van sandbuggy´s moet zien te komen. Mijn hostel was een hutje midden op het strand en de dagen bestonden uit zwemmen tussen de zeeleeuwen, zonnen in de hangmatten op het strand, veel verse vis eten, wijntjes drinken en ´s avonds genieten van de ongelooflijke sterrenhemel en de lichtgevende golven door het plankton. Er was geen elektriciteit, dat maakt het tot een heerlijk rustige plek. Een plek die je behoorlijk aan het twijfelen brengt over je 9 tot 5 leven in Europa...

Na een paar dagen was het helaas weer tijd om te gaan aangezien ik met medereizigers had afgesproken in Buenos Aires om oudejaarsavond samen door te brengen. Na nog een dagje in historisch Colonia heb ik weer de boot terug genomen naar Buenos Aires. Godzijdank was het daar inmiddels enigszins afgekoeld (36 graden in een stad is niet al te prettig) en dat gaf me de kans om weer wat rond te lopen en meer mooie dingen te zien.
Oudejaarsavond was super. Belinda (een Zwitsers meisje die ik af en toe tegenkom sinds Ecuador) en ik hadden een hapje gegeten vooraf, en 's avonds voegden we ons bij een gezellige groep mensen in haar hostel. Daar hebben we afgeteld en de champagne ontkurkt, om vervolgens het clubleven in te duiken. Na veel champagne, kussen van vreemden en het zien van het zonlicht, besloten we dat het een mooie avond geweest was en gingen we naar bed. De dag daarna konden we uitkateren vanaf het terras, met uitzicht op de start van de Paris Dakar race, geen slecht begin van het jaar!

Over een paar dagen vertrek ik weer met de bus, dit keer naar de hoofdstad van Chili; Santiago. Niet echt een logische reisroute, maar ik ga vanaf daar met Cat naar de wildernis in Patagonie. Het plan is om een auto en een tent te huren en dan maar zien waar we terechtkomen... Ik ben benieuwd!

Nieuwe foto's zijn te zien op: http://www.facebook.com/album.php?aid=2075497&id=1256164210&l=8df5672852

Voor de verhalen van een medereiziger die mij en vele anderen inspireert met zijn reis en zijn verhalen kijk op: http://twowheeledadventure.wordpress.com

Reacties

Reacties

Fenny

Lieve Colet,

Een heel goed, mooi, avontuurlijk èn gezond 2011 gewenst!! En dat wij nog maar een tijdje van je fantastische verhalen mogen genieten!
Lieve groet en pas goed op jezelf!
Fenny

Dre & Toos.

Allerliefste nichtje,als eerste een heel goed en gaaf 2o11,dat gaat vast wel lukken! Wat heb je toch een aparte kerst gehad,geweldig weer je foto's en verhalen,tjonge jonge en je bent pas (al ) 4maanden weg,dus er valt nog heel wat te genieten,hier alles okè.we mailen je weer,liefs en dikke kus.

cees van rijen

Hoi Colette, ook namens ons een mooi en gezond 2011
Geniet van je reiservaringen, ik vind het knap dat je het weer doet. We lezen je verhalen met veel plezier, dus ga zo nog maar een tijdje door.
groeten van Anja en Cees.

Ria. v. B

Collet.

De beste wensen voor 2011. Een schitterende vakantie.
Dat lukt je tot nu toe heel aardig. Een belevenis meisje.
Dit krijg je misschien voor de rest van je leven niet meer.
Wij genieten met je mee.(Dit is iets waar wij alleen maar van dromen. En spijt van kunnen krijgen ,dat we dit nooit hebben ondernomen.) Veel energie en plezier. Groetjes ria en Nico

Ilse

Hey Colet,

Wij wensen jou een heel gelukkig nieuwjaar!
Wat een heerlijk verhaal weer!
Je laat ons iedere keer weer opnieuw meegenieten van je avonturen!
Zo te lezen gaat alles wel goed daar!
Wij hopen dat er in 2011 weer vele nieuwe verhalen bij komen! En natuurlijk mooie herinneringen voor de toekomst!
Geniet ervan meid!
Maar zo te lezen, doe je dat met volle teugen.
Hele dikke kus van Jordy, Ilse & Zoë!

Anneke

Querida Colet,

Un muy feliz ano nuevo. Veel inspiratie, mooie steden, leuke mensen en nog heeeeeeeeeeeeeeel veel tijd om in Zuid Amerika rond te reizen! Ik ben helemaal jaloers op je dat je nu in Buaos Aires bent. Vergeet niet tango te dansen met een mooie Argentijn en op naar het volgende leuke verhaal. Abrazo fuerte, Anneke

sonja, bas, bjorn en niels

heee colet,

de aller aller beste wensen voor het nieuwe jaar. wij gaan zeker dit jaar knopen doorhakken en aanpakken wat we willen aanpakken, ha ha. maar goed, hopelijk is de kerst toch een beetje meegevallen, oud en nieuw heeft het vast weer goed gemaakt. geniet lekker van je reis, zoals je dat nu ook al doet.... wij genieten hier van onze nieuwe wereld burger. zal direct een foto doorsturen naar je mail adres. een hele dikke kus,

van ons.

anja

hai colletje
de beste wensen
ik zie dat dat wel goed zit ... je bent het jaar goed begonnen .... ga zo door
gr anja x x x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!