Over Zeeziek, Discovery Channel en Oh...

Van Latacunga naar het kustplaatsje Montañita bleek een lange rit. Aan het begin van deze rit ontmoette ik wederom twee Nederlanders en na 10 uur in de bus te hebben gezeten kwamen we 's avonds aan. Meteen een prima hostel gevonden en een biertje gedronken. Montañita is een raar dorp. Het is erg klein (denk grootte Rijsbergen) en het heeft vooral veel kroegen, restaurants en hostels. Allerlei soorten mensen lopen er rond, Zuid Amerikanen, toeristen... voor korte of lange tijd. Je kan er leren surfen, spaans leren, walvissen kijken en niks doen is ook een veel beoefende activiteit daar. Ik heb er een aantal dagen doorgebracht; Ik heb veel strandwandelingen gemaakt, veel naar de surfers gekeken (laten we eerlijk zijn, dat is niet bepaald een slecht uitzicht...) en veel gelezen op terrasjes. De laatste dag ben ik naar Puerto Lopez gegaan, om daar vanuit een boot walvissen te gaan kijken. Dat was echt geweldig, een hele bijzondere ervaring! De enorme beesten kwamen vlakbij onze boot, waardoor we ze echt heel goed konden zien... Ik wist dat ze groot waren, maar zo groot! De ervaring werd nog iets specialer doordat ik zo ziek was als een hond (op de golven dobberen klinkt leuk, maar is in het echt iets minder leuk) en vooral druk was met over de rand hangen. Dan weer wel de rand waar de beesten waren, dus ik voelde de intieme band tussen ons!
Zodra ik weer voet aan land zette was het gelukkig weer over en kon ik door naar een gezellig etentje en een goed avondje kroegen met een aantal mensen die ik in Quito had ontmoet. Het avondje ging iets te goed zelfs, de dag daarna viel het vroege opstaan voor de rit naar Cuenca me zwaar! Gelukkig had ik in Guayaquil de tijd om bij te komen, aangezien daar bleek dat alles dicht was in verband met de opstand van de politie... Maar na een paar uur wachten kon ik alsnog naar Cuenca. Eenmaal daar aangekomen maakte de mooie stad alles goed! Het was er erg lekker weer, wat wel gewaardeerd werd na vier dagen regen.

De eerste dag in Cuenca doorgebracht met heel veel kerken kijken en een beetje souvenirs shoppen. Dat is namelijk echt heel slim om dat aan het begin van je reis te doen... De dag daarna ging ik samen met een dorm genootje naar Parque Nacional Cajas. Een (je raadt het al) nationaal park met meren en bergen. In het begin ging het allemaal redelijk soepeltjes, maar hoe hoger we kwamen hoe meer last ik wederom kreeg van hoogteziekte. Na een tijdje ging mijn wandelgenootje verder de bergen in en besloot ik naar beneden te lopen. Ondanks dat ons gezegd was absoluut niet alleen te lopen... Was dat dom? Nou, behoorlijk! Na een tijdje had ik geen idee meer waar ik was of hoe ik ergens moest komen. De Lonely Planet bood in dit geval ook niet echt uitkomst. Die had twee adviezen:
1. Ga niet van de paden af. (Te laat!)
2. Verdwaal niet want als je daar de nacht door moet brengen ga je dood van de kou. (Zeer hoopgevend)

Na een paar uur doelloos rondgedwaald te hebben ging ik in m'n hoofd alle afleveringen van Ultimate Survival af. Ik heb water gefilterd, poep doorzocht op sporen, een lama geslacht en de ingewanden opgegeten, de huid om me heen gedrapeerd voor wat warmte... Vooruit, misschien had de presentator van het programma zijn kinderen er nog geblinddoekt heen gestuurd, maar voor mij was het toevallig wel heel spannend! Na een paar uur toch weer een pad gevonden wat uiteindelijk weer leidde naar het basiskamp. Een klein sprongetje volgde toen dat weer in zicht kwam!

Na dat wilde avontuur een nachtje goed geslapen om de dag daarna naar Vilcabamba te gaan. Hier geniet ik nu een paar dagen van de heerlijke temperaturen, de mooie uitzichten, het zwembad en massages. Ik ging voor de haarbehandeling, dat leek me geen overbodige luxe aangezien hier ongeveer puur chloor uit de douchekop komt. Toen ik eenmaal op de massagetafel lag legde de masseuse haar handen op mijn hoofd en zei; (in het spaans natuurlijk) ‘oih...'
‘Oih' hier, is net zoiets als de ‘Oh' van Bob. Je hoort ergens een knal en vervolgens hoor je Bob: ‘Oh...' Je weet niet hoe of wat, maar grote kans dat er iets stuk is... Dus nee, heel hoopgevend klonk de masseuse niet. Maar na een uur volledig beurs gemasseerd te zijn (ik denk zelfs dat mijn fontanel weer open ligt) was ik weer helemaal heel. Met een goedkeurend knikje en een aai over m'n bol eindigde ze de massage, waarschijnlijk trots op haar eigen werk.

Na een paar heerlijke dagen in Vilcabamba heb ik vanuit Loja een directe bus gepakt naar Piura, aan de kust van Peru. Je zou verwachten dat eventuele problemen zouden komen bij de grensovergang, maar nee hoor! We vertrokken om 7 uur 's ochtends (om 5 uur ging dus de wekker; wat nou vakantie?) en om 9 uur horen we een aantal knallen en blijkt er een onderdeel onder de bus te liggen. Nooit goed! Helaas geldt mijn ANWB pas hier niet en moesten we in totaal ruim 5 uur wachten. Uiteindelijk konden we overstappen op de eerstvolgende bus (die om 1 uur was vertrokken in Loja) en kwamen we om 10 uur 's avonds aan in Piura. Daar heb ik één nachtje overnacht, maar aangezien het niet heel interessant was ben ik vandaag naar Chiclayo vertrokken, een klein stadje aan de kust. Hier blijf ik een paar dagen en daarna vertrek ik langzaamaan via de kust naar Lima. Nog maar twee weken en dan ga ik daar gezellig een biertje drinken met goed Nederlands gezelschap!

Ik hou jullie op de hoogte! Nieuwe foto's zijn te zien op: http://www.facebook.com/album.php?aid=2056721&id=1256164210&l=e53525734b

Reacties

Reacties

Fenny

Jeetje Colet,
avontuurlijk blijf je!!
Pas goed op jezelf, houd je hoofd erbij en houd òns op de hoogte!
Dank voor dit levensteken!
Liefs,
Fenny

Car

Oooohhh schattie!!! Wat een verhalen weer zeg! Die jaren padvindster ervaring zijn dus uiteindelijk nog goed van pas gekomen. Fijn van het spotten van de free willy's: wat je er al niet voor over moet hebben ;-). Enne...Nog 2 weekjes!!!!! Heb er echt zo'n zin in!!!! Mail je van het weekend!

Enjoy your trip!

Dikke x

Joyce

Colet: ga nooit van het padje af!
Koele foto's!
Geniet ervan!
x

Toos van Rijen

Hoi Colet, fijn weer iets nieuws van je te lezen. Wat een beleving allemaal voor jou, en prachtige foto's. Jammer dat er af en toe een ziekte opsteekt bij je zoals hoogte en zee. Lekker is dat he die vissen voeren. Dag meissie, geniet maar lekker verder.
xxx je tante

Sanneke met dikke buik (beu...)

Wat een verhalen weer. Klinkt trouwens erg goed hoe je Ecuador beschrijft. Had er een heel ander beeld van, wel die stadjes met kerken etc maar wist niet dat er zoveel te doen was voor reizigers. En nu dan Peru. Oew...daar hebben ze geweldige draagdoeken voor baby's denk ik!!!
Balen van je zeeziekte, kwam er geen walvis je ff troosten? Beetje jammer van zo'n groot uitgevallen visje...
Haha, wat maakte jij nu weer mee daar op die berg! wat een avontuur! Nu is het een stoer verhaal maar had idd ook anders af kunnen lopen, apie!
Hier is het de hele week al lekker weer, maar de herfst is echt in aantocht, de blaadjes van de bomen en het is al vroeg donker en laat licht. beetje saai, houd zelf meer van de zomer met zijn terrasjes. vandaag dus maar met Ivo op terras gezeten, ze gaan op mannenweekend vandaag.
Nou, doei-de-poei!

Dre & Toos

Hai,leuk hoor als kind was jij al weg van walvissen,leuk dat je er zo lekker dicht bij was (kotsend maar toch)
doe je wel voorzichtig, nooit alleen de bergen ingaan...
bedankt ook voor de andere mail,ik ga dat boek wel opzoeken en lezen,geniet lekker en de groetjes van ons allemaal. xx

Ilse

Hoi Colet,
Hier dan eindelijk een berichtje van mij!
Bedankt voor je kaartje! Wat een leuke verrassing!
Geniet volop van je spannende, indrukwekende verhalen en mooie foto's! Heerlijk om even te ontsnappen aan de poetsdrang en ander zwangerschapskwaaltjes ;)
Hele dikke knuffel!

Andre

Mooi verhaal en mss snel weer eens skype?!

In chiclayo zeker even naar de inca koning met zn mooie museum. Enne trujillo bier! Mjam.

Nou meid enjoy en voor in Lima.. Kijk eens op hostel kokopelli. Niet te massaal, leuke bar en relaxt personeel.. Chao!

Andre

Ow enne kan je die klok op deze website niet eens veranderen? Irriteer me suf aan dat Riga :)

Michelle

Hi Clet!

Leuk hoor die verhalen zo! Kan ik op werk mooi met mn gedachten ff afdwalen naar mooie plekjes aan de andere kant van de wereld. ;-)

Mmm verdwalen, laten volgieten met alcohol en surfers en walvissen kijken... ruilen? Ik moet zo naar een zitting waarbij iemand heeft bedacht een ander in elkaar te slaan en heb vanavond nog minstens één poepluier op de agenda staan! (Nee hoor: grapje! Lisa is een schat. Sinds afgelopen maandag steekt ze de hele tijd haar tong uit naar ons; gek genoeg is dat begonnen toen Carolien op bezoek kwam...)

Geniet er lekker van en wij genieten hier een beetje met je verhalen en foto's.

kus

Michelle

(Die laatste zin moet natuurlijk zijn:
wij genieten hier een beetje MEE met je verhalen...

Kgeniet uiteraard van je verhalen! ;-)

x)

Mamma Silvia

Hey lief nichtje

Eindelijk heb ik nu even de tijd kunnen nemen om een verhaal van je te lezen. Wat omschrijf je je avonturen toch weer geweldig vermakelijk he. Wat een avonturen weer zeg. Geweldig. Maar soms wel een beetje zorgwekkend hoor!!!! Je mag van mij nooit meer alleen door de bergen dwalen hoor lieverd. Ik wil je wel graag terug zien hoor. En samen met mij nog vele anderen denk ik zo.

Nou meid geniet er weer onwijs veel van. Dan ga ik zo weer onze kleine spruit haar flesje geven.

Dikke knuffel van Julia en Maarten en mij.
xxx

ria van berkel

Lieve Colet.

Wat ben jij een ondernemende dame zeg. (toppie)
Vanuit Galder geniet ik mee met je reis. Harstikke gaaf.
Wilde wel weer jong zijn. Dan ging ik je achterna.

Groetjes en veel moois en voorspoed op jer rreis.

Buurvrouwtje ria

Milou

Heej Colet,

wat super leuk om je reisverhalen te lezen. Je schrijft echt heel erg leuk! Wat een genieten geblazen:) Nog een leuke periuaan aan de haak geslagen?

Veel plezier y deseo mucho fun-o!

xx Milou (weet je wel die leukerd van toegepaste psychologie;))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!